fredag 11 februari 2011

Fördelar med förnyelsen

Ganska snart efter jag kommit till insikt delade jag idén med mina kolleger och så småningom diskuterade jag skriba med alla kyrkligt engagerade människor jag mötte för det kändes ju så självklart. Varför har vi inte alltid gjort så här? Varför gör inte alla församlingar så här?

Här kommer några av fördelarna med förnyelsen:
  1. Konfirmanderna får från början en positiv upplevelse av skriftskolan, församlingen och den kristna tron. Konfirmanderna får en positivare attityd och skriftskolan blir bättre. (Nu är det ju tvärtom. Att man genomlider församlingsintroduktionen och fyller i passen bara så att man ska få gå på läger. Halva skriban går nästan förlorad.)
  2. När vi är på läger lär vi känna varandra och sedan när vi träffas i kyrkan, i skolan eller i ungdomscaféet känner vi varandra och vi kan mötas på riktigt. Kanske Kalle lyssnar mera intresserat på predikan om han känner prästen som predikar? Kanske Lisa känner sig mera välkommen till ungdomscaféet eller skribaträffen när någon känner igen och hälsar med namn?
  3. På skribalägret har vi möjlighet att lära ut grunderna i kristen tro och efter skriban har konfirmanderna möjlighet att lära sig att vara med i en kristen gemenskap och att fira gudstjänst. Det är antagligen mycket mera givande att fira gudstjänst om man förstår vad gudstjänstens delar eller krångliga ord handlar om.
  4. På lägret möter vi också konfirmander som mår dåligt. Det märker man när man lever tillsammans under 7-8 dagar och samtalar om sådant som är viktigt på riktigt. Om skriftskolan fortsätter efter lägret har man som ledare enklare att följa med konfirmanderna som mår dåligt. Man träffas regelbundet och tröskeln att samtala med en vuxen församlingsanställd blir förhoppningsvis lägre.

Nu har jag ju insett att skribaförnyelsen inte är så revolutionerande som jag först trodde. Visst har man gjort så här förr och visst finns det enstaka församlingar som gör så.

2 kommentarer:

  1. Tycker att detta låter jätte bra, understödes!

    Mamma till blivande konfirmand 2012

    SvaraRadera