söndag 20 februari 2011

Ordning för en gudstjänstskriba

I förra blogginlägget nämnde jag att jag var på väg på skribaläger och nu är jag här med 20 konfirmander. De är jättetrevliga och stämningen är överlag god. Det är lätt att vara på läger när ungdomarna är så trevliga.

Som jag även nämnde i förra blogginlägget försöker vi göra gudstjänsten mera förståelig för konfirmanderna genom att vi lever oss in i alla moment under gudstjänsten under dagen. Tanken bakom detta sätt att bygga upp dagen är att göra delarna i högmässan mera konkreta. Genom att leva med gudstjänsten varje dag hjälper vi konfirmandena att förstå de olika momenten. Varje dag har dessutom ett tema, precis som en gudstjänst. Temat skall så gott det går tangeras hela dagen.

Första dagen är det viktigt att man förklarar vad varje moment handlar om men redan andra dagen börjar det rulla på av sig självt och blir en naturlig del av skribaupplevelsen.

Dagen är uppbyggd på följande sätt:

0800 Väckning

0830 Inledande välsignelse

  • Morgonandakt där vi välsignar den kommande dagen. Den byggs upp enligt följande ordning:

  1. Psalm (vi uppmuntrar till psalmsång)
  2. Den som håller andakten säger i början: ”Vi inleder vår dag i Faderns (+) och Sonens och den heliga Andens namn”
  3. Inledningsord (kort betraktelse om dagens tema som fungerar som inledning för dagen)
  4. Bön
  5. Sång ur sånghäftet

0900 Frukost

0945 Vi blir en kristen gemenskap (15 min)

  • När vi går till en gudstjänst går vi som en del av en gemenskap. Därför arbetar vi med gemenskapen på lägret genom tillitsövningar, gemenskapslekar.

1000 Syndabekännelse (30 min)

  • Varje dag reflekterar vi över etiska frågor. Som grund för vår diskussion använder vi oss av de tio buden så att vi diskuterar ett bud om dagen. Som hjälpmedel använder vi oss av värderingsövningar.
  • Målet är att få dem att reflektera över hur de handlar etiskt i vardagen samt belysa att vi alla bryter mot buden.
  • Momentet "syndabekännelsen" avslutas alltid med orden: ”Som vi märker är detta ett bud som vi inte klarar av att följa i våra liv. Men vi får alltid komma till Gud med våra felsteg och han kommer alltid att förlåta oss”.

1045 Kyrie & Gloria (15 min)

  • Under kyriet kallar vi på Guds hjälp i våra liv. Under gloria tackar vi för det som är fint i livet.
  • Konfirmanderna samlas i sina grupper (5-7 personer/grupp)
  • Man går ett varv där alla får berätta dagens ”Kyrie” (det som känns svårt just nu)
  • Man går ett varv där alla får berätta dagens ”Gloria” (det som känns bra just nu)
  • Tanken är att de skall få berätta vad som är tungt och glatt just nu samt lyssna på vad andra vill berätta.

1100 Svarsmusik (45 min)

  • Svarsmusiken är i princip ett svar församlingen ger till bibeltexten. Vi vill även att de ger ett svar i form av ett dagboksblad
  • Varje konfirmand får en A4 som innehåller en del uppgifter som behandlar det vi gick igenom dagen innan. Konfirmanderna jobbar med detta papper och ger på detta sätt sitt "svar" på det de var med om dagen innan.
  • I bakgrunden spelas musik för att förstärka kopplingen till gudstjänstmomentet.

1200 Lunch

1230 Städning

1300 Bibelläsning och predikan (1h)

  • Detta är det enda tillfället vi har traditionell katederundervisning. Vi går igenom dagens tema utifrån bibelordet. Precis som i kyrkan lyfter vi fram en del bibeltexter samt undervisar utifrån dem.

1415 Credo – Trosbekännelsen (30 min)

  • Under trosbekännelsen uttrycker församlingen sin tro i gudstjänsten. Det gör vi också under en gudstjänstskriba.
  • Vi uppmuntrar konfirmanderna att prata om sin tro genom att föra en diskussion om det som de just hörde under bibelläsning och predikan. Här använder vi oss bl.a. av diskussioner i mindre grupper och värderingsövningar.

1500 Saft och fritid

  • Kl 15.30 ordnar vi ett frivilligt fritidsprogram för alla som är intresserade.
  • Kl 17 har vi ledarsamling.

1730 Middag

1815 Kyrkans förbön (45 min)

  • Under kyrkans förbön bidrar församlingen med något konkret. Vi ber för det som är i fokus just nu. Vi vill därför också att konfirmanderna bidrar till det allmänna goda.
  • På olika sätt låter vi konfirmanderna bidra genom att skapa på olika sätt. Någon gång kommer vi att be dem skriva egna böner, men vi vill även att de målar, rör på sig och är kreativa på många olika sätt. Det som de skapar anknyter till temat för dagen.

1900 Kollekt (15 min)

  • Under kollekten ger vi till dem som behöver vårt stöd. Det vill vi ta fasta på under vår gudstjänstdag.
  • Vi reflekterar över konkreta saker som vi som individer kan göra för att göra världen bättre. Det handlar bl.a. om tips och idéer som de kan ta med sig hem till vardagen.

1930 Fridshälsning

  • Under fridshälsningen ser vi varandra. Genom att önska varandra Guds frid visar vi att vi är där för varandra. Därför känns det naturligt att vi kallar våra kvällsprogram för "fridshälsning".
  • Vi uppmuntras att vara där för varandra med lekar, sånger och annat skoj.

2100 Instiftelseord, Fader vår och Måltiden

  • I en gudstjänst delar vi en måltid. Måltiden i kyrkan är speciell i och med att det är en himmelsk bröllopsmåltid som vi äter tillsammans med varandra, med de som gått före oss och med Gud. Vi vill lyfta fram denna del av gudstjänsten genom vårt kvällste.
  • Kvällsteet inleds med en bordsbön där vi tackar för måltiden som vi ska få del av (instiftelseorden). Den följs av att vi alla ber fader vår. Efter det får man gå och ta emot måltiden, alltså kvällsteet.

2200 Välsignelsen

  • Som avslutning på gudstjänsten får vi Herrens välsignelse. Detta vill vi definitivt ta fasta på under vår skribadag.
  • Vi firar aftonandakt. Den får formas fritt men måste innehålla välsignelsen.

2230 Man skall finnas i sin egen korridor

2300 Godnattsång och tystnad


Utvärderingen av detta upplägg pågår som bäst. Vi har redan sett en del problem som vi tänker rätta till. Men de talar jag om i ett annat blogginlägg.

7 kommentarer:

  1. Jag tycker att det här är en jätte spännande idé. Ett helt annorlunda tänk. Ser fram emot att höra mera om hur det går/gick. Och ännu mera fram emot att se ifall sportlovskonfirmandernas utvärdering av högmässan blir annorlunda än de övriga konfirmandernas.

    SvaraRadera
  2. Jättebra, på riktigt helt superbra. erbjuder ni den här gudstjänsten till resten av församlingen också?

    Varför inte skippa den där taskiga och bleka kopian och satsa på det här fullt ut!
    Det här är ju på riktigt

    /D

    SvaraRadera
  3. Hej Daniel! Vi skall först se hur den fungerar. Om vi anser att det varit givande tror jag nog att vi använder den på sommaren också. Vi är nu på vår tredje "gudstjänstdag" här på lägret och hittills har nog mina erfarenheter varit positiva. Med vissa justeringar vill jag nog fortsätta med detta koncept på sommaren också.

    SvaraRadera
  4. Jag menar alltså för vuxna. Istället för den " vanliga " högmässan

    SvaraRadera
  5. Okej. Då förstår jag.

    Jag har tänkt göra ett annat blogginlägg som direkt berör gudstjänsten på söndagar. Men jag vill gärna redan nu kommentera din kommentar.

    Jag anser att dessa moment förmedlar det vad vi gör på skriftskolan på varje gudstjänst. Gudstjänsten är i princip en "mini-skriba". Det är dock sant att församlingsmedlemmen inte alltid lyckas omfatta momenten i den. Detta är dels för att vi som församling inte lyckats göra dem relevanta, men också för att vi som församling tappat intresse för dem.

    Förstår vi de olika momenten i gudstjänsten känner vi oss också mera delaktiga i dem och jag tror att delaktighet är nyckeln till en god gudstjänstupplevelse. Alltså, förstår vi hur våra liv är kopplade till momenten i gudstjänsten, vill vi också uttrycka våra liv genom den.

    Sedan kan jag hålla med om att vi bör aktivt utveckla gudstjänsten. Men kanske har vi olika uppfattningar om hur man bäst gör det? Nåja, det kommer i ett annat blogginlägg.

    SvaraRadera
  6. Det som jag kanske saknar i det här upplägget är fokusen på några ord i högmässan vilket var tanken jag hämtade från boken "Kyrie och gloria". Jag tyckte att det var en cool idé att använda sex av de grekiska och latinska orden och "nöta in" dem. I ert upplägg saknas, som vi har diskuterat, t.ex. sanctus (helig) och agnus dei (o Guds lamm). Ser fram emot er utvärdering av lägret.

    SvaraRadera
  7. Orden som vi diskuterade skulle säkert kunna ha en plats under denna gudstjänstdag. Tyvärr fanns det inte tillräckligt med tid att tillämpa dem tillfredsställande på detta läger eftersom idén att bygga upp dagen som en gudstjänst kom så sent. Men vi har alla möjligheter att justera denna dag med det som vi lärt oss under sportlovslägret så att vi också tar detta i beaktande. Så som jag ser det är att om vi kommer att använda oss av orden i högmässan måste vi också bruka dem under en gudstjänstdag på lägret. Men de rymdes inte med denna gång.

    SvaraRadera