fredag 18 februari 2011

Snart skriba

Detta blir mitt första inlägg och intressant nog så kommer det på samma dag som jag är på väg till ett skribaläger. Som vanligt finns det en hel del saker att tänka på och just nu tänker jag mest på allt pappersarbete som jag måste fixa innan lägret. Men jag ville ändå ta lite tid och berätta lite vad vi vill göra på detta läger.

Som Mia förklarat är det problematiskt att konfirmanderna "tvingas" besöka flera gudstjänster innan sitt skriftskolläger. De börjar alltså sin skriftskola med det tråkiga och avslutar den med ett läger som kanske är det bästa de hittills varit med om. Vi tror att vi istället bör börja med lägret så att när de kommer till kyrkan för att gå på sina gudstjänster tar med sig in i kyrkan den positiva inställning de har till församlingen efter lägret. Deras attityd till gudstjänsten är bättre och förhoppningsvis uppskattar de den därför desto mer.

Men det finns ytterligare ett problem. Fastän de går med en positiv inställning till gudstjänst så betyder det inte att de förstår den. Därför måste vi fråga oss hur vi bäst under ett skriftskolläger ger undervisning om gudstjänsten. På lägret som jag ska på idag är denna fråga i fokus. Vårt mål är att de efter lägret förstår de olika momenten i gudstjänsten och vet hur deras liv är kopplade till dem. Och hur gör vi det?

Under följande skriftskolläger kommer varje dag att vara en ända lång gudstjänst. Vi delar in dagen så att varje moment i gudstjänsten gås igenom på olika sätt. Jag kommer att prata mera utförligt om detta i ett annat blogginlägg men jag vill gärna ge några exempel. T.ex. har vi varje dag en predikan. Då vi har predikan i 1h får de alltså katederundervisning om dagens tema (precis som i gudstjänsten). Efter det kommer trosbekännelsen och då är tanken att vi skall diskutera vår tro i en halv timme. Alltså, vi diskuterar det som de just hörde under predikan. Detta var bara ett exempel och vi har många olika idéer som förhoppningsvis gör momenten i gudstjänsten mera levande för konfirmanden.

Jag hör av mig efter lägret och berättar hur det gick. Men just nu vill jag bara säga att jag ser fram emot att få skriva om den spännande process som Åbo svenska församlings skriftskolarbete genomgår just nu. Jag hoppas att kollegor, förtroendevalda, församlingens medlemmar samt övriga intresserade uppskattar denna blogg och ivrigt deltar i diskussionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar